آهن ملل
اصفهان آهن ۱
پرونده ویژه
۲۰ روز گذشت، پرونده فساد در فوتبال چه شد؟
وضعیت نابسمان فدراسیون فوتبال؛ هیچ مسئول رده بالایی ندارد

۲۰ روز گذشت، پرونده فساد در فوتبال چه شد؟

فدراسیون در منگنه مشکلات؛ سکوت عجیب مدیران فدراسیون فوتبال
از بحران زمین و چالش (VAR) تا پرونده فساد، هیات‌رئیسه از هم پاشیده و تیم ملی نامحبوب!

فدراسیون در منگنه مشکلات؛ سکوت عجیب مدیران فدراسیون فوتبال

ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۵۸۰۳۴۳
وضعیت نابسمان فدراسیون فوتبال؛ هیچ مسئول رده بالایی ندارد

۲۰ روز گذشت، پرونده فساد در فوتبال چه شد؟

۲۰ روز گذشت، پرونده فساد در فوتبال چه شد؟
با وجود گذشت یک هفته از مهلتی که دادگستری کرمان برای صدور کیفرخواست علیه متهمین پرونده فساد مشخص کرده بود هنوز خبری از اعلام رای منتشر نشده است.
۱۸:۲۲ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
وانانیوز|

روز 26 مرداد حجت‌الاسلام حمیدی، رییس کل دادگستری استان کرمان با تشریح آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال گفت: ظرف ۱۵ الی ۲۰ روز آینده پرونده فساد فوتبال در دادسرا منتهی به تصمیم می‌شود تا کیفرخواست و قرار مجرمیت صادر و پرونده به مرحله دادگاه ارجاع شود.

به گزارش روزنامه اعتماد، او در مصاحبه با خبرگزاری قوه قضاییه پیرامون این مساله گفت: تسریع در روند رسیدگی در دستور کار قرار گرفته تا هر چه سریع‌تر این پرونده در دادسرای رفسنجان رسیدگی شود و در مراحل بعدی روند رسیدگی را در دادگاه کیفری شهرستان رفسنجان یا در دادگاه تجدیدنظر استان طی کند و پس از اینکه احکام صادر و قطعی شد نتایج به رسانه‌ها و مردم اعلام خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمیدی درباره اینکه کیفرخواست پرونده چه زمانی صادر می‌شود، اظهار کرد: به دادستان شهرستان رفسنجان تاکید کرده‌ام که هر چه سریع‌تر اقدامات لازم انجام شود، چون تحقیقاتی که توسط ضابط قرار بود انجام شود، تکمیل شده است و تحقیقاتی نیز که مقرر شده بود در دادسرا توسط قاضی انجام شود بنا به اعلام خود قاضی رو به اتمام است. ظرف ۱۵ الی ۲۰ روز آینده پرونده فساد فوتبال در دادسرا منتهی به تصمیم می‌شود تا کیفرخواست و قرار مجرمیت صادر و پرونده به مرحله دادگاه ارجاع شود. اگر ابعاد جدیدی از پرونده کشف نشود ان‌شاءالله به زودی این کار انجام خواهد شد. پرونده فساد در فوتبال از چند ماه پیش باز شده و چهره‌های مطرحی از سطوح مختلف مدیریتی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و برخی افراد رسانه‌ای را درگیر کرده است.

 

زمان گذشت!

امروز 21 شهریور است و با فرض اینکه منظور رییس کل دادگستری اصفهان این بوده که 20 روز را از ابتدای شهریور حساب کنیم، این مهلت به پایان رسیده، اما هنوز کیفرخواستی برای متهمان صادر نشده است. البته در واقع نزدیک به یک هفته از مهلت تعیین شده گذشته است. در ماه‌های گذشته با وجود فرازونشیب‌ها در پیگیری پرونده فساد در فوتبال و ناامیدی برخی اهالی فوتبال از پیگیری سفت و سخت ماجرا مشخص شد عزمی برای مقابله با فساد در فوتبال شکل گرفته و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی قصد عقب‌نشینی ندارند. وقتی هم که رییس کل دادگستری استان کرمان اصطلاحا ددلاین برای صدورکیفرخواست مشخص کرد همه فهمیدند به هر حال این پرونده باید به سرانجامی برسد. با این حال گذشت یک هفته از موعد مقرر نگرانی‌هایی در این رابطه به وجود آورده است. آیا دادگستری کرمان وعده خود را از یاد برده است؟ آیا فشارهایی که از ابتدای باز کردن پرونده شکل گرفته باعث شده صدور کیفرخواست به تعویق بیفتد؟ آیا پرونده ابعاد دیگری پیدا کرده و این نیاز به تحقیقات بیشتر را به وجود آورده؟ به هر حال هر چه که هست انتظار می‌رود مقامات قضایی در این رابطه شفاف‌سازی لازم را صورت دهند تا مبادا کسی فکر کند که متخلفان و گنهکاران قرار است قسر در بروند.

 

فدراسیون بلاتکلیف است

از ابتدای شهریور مهدی تاج در محل کار خود حاضر نشده است. او به خاطر عمل لگن دو روز در بیمارستان بستری بود و سپس در منزل در حال گذراندن دوران نقاهت است. در مورد طول این دوران نظرات زیادی مطرح می‌شود، اما به هر حال انتظار می‌رود تاج دو، سه ماه درگیر گذراندن دوران پساعمل جراحی باشد. طبق قانون در روزهای نبود رییس فدراسیون نایب‌رییس نخست او عهده‌دار امور فدراسیون می‌شود. نایب‌رییس نخست تاج، مهدی محمدنبی است که همراه با تیم ملی راهی امارات شده بود. با این حال صبح روز دوشنبه طبق اعلام روابط عمومی فدراسیون مشخص شد نبی دچار عارضه قلبی شده و در بیمارستان بستری است. ابتدا گفته شد نبی مشکل خاصی ندارد، اما اخباری که از امارات به گوش رسید، حاکی از این بود که وضعیت نایب‌رییس فدراسیون درگیر مشکلی بزرگ‌تر است و حتی اعضای خانواده او نیز به دوبی سفر کرده‌اند تا پیگیر وضعیت سلامتی او باشند. هنوز مشخص نیست شرایط مهدی محمدنبی به چه صورت خواهد بود و آیا نیاز به عمل جراحی دارد یا خیر.

به این ترتیب طبق قانون وظیفه اداره فدراسیون به نایب‌رییس دوم فدراسیون می‌رسد. چندی پیش رسانه‌ها خبر داده بودند که نایب‌رییس مهدی تاج با پرونده‌ای در کمیته اخلاق روبه‌رو است و حتی با محرومیت مواجه شده، اما به دلایلی حکم ابلاغ نمی‌شود. از آن طرف نایب‌رییس سوم فدراسیون فوتبال هم وجود ندارد. پیش از این شهره موسوی، نایب‌رییس سوم فدراسیون بود که فعلا در حال گذراندن دوران حبس خود است و نایب‌رییس معرفی شده از سوی تاج برای جایگزینی موسوی هم از مجمع رای نگرفت.

به این ترتیب می‌توان گفت فدراسیون واقعا در حال حاضر بی‌صاحب است. بی‌صاحب نه به معنای کنایی که به معنای واقعی.

 

دست بجنبانید!

با آرزوی بهبودی برای مهدی تاج و مهدی محمدنبی و طرح این شگفتی که چرا در بیشتر مواقع این‌گونه مشکلات مربوط به سلامتی همزمان می‌شود با روزهای بلبشوی فوتبال، یعنی زمانی که لیگ روی هواست و وی‌ای‌آر داستان دارد و پرونده فساد در شرف صدور رای، باید از افراد ذی‌صلاح پرسید که چرا دست روی دست گذاشته‌اند. هنوز یادمان نرفته که سر اولین بازی تیم ملی مقابل ازبکستان چه بلوایی به پا شد آن هم دقیقا به خاطر فشل بودن فدراسیون. فوتبال هزار و یک مشکل دارد و مطمئنا مدیران درگیر حل مشکلات سلامتی نمی‌توانند گرهی از کارش باز کنند؛ اگر خودشان گرهی به آن اضافه نکنند. هزار بار نوشتیم و اگر لازم باشد هزار بار دیگر می‌نویسیم که مجمع فدراسیون فوتبال باید به وظیفه‌اش عمل کند. در مرتبه قبل و هنگام برکناری رییس قبلی فدراسیون که عملکرد درستی نداشت و عزیزی‌خادم بدون تعیین تکلیف نهایی خانه‌نشین شد. در مورد تخلفات هیات رییسه از جمله گرفتن 20 هزار دلار پاداش بابت یک پیروزی در جام جهانی هم سکوت کرد و در ماه‌های بعد چشمش را روی تخلفات گسترده فدراسیون بست. حالا هم که شرایط به این صورت درآمده همچنان در خواب زمستانی به سر می‌برد. باید به همه دست‌اندرکاران و کسانی که می‌توانند تاثیری روی شرایط داشته باشند، گفت دست بجنبانید! رای را سریع‌تر صادر کنید. تکلیف رییس فدراسیون را مشخص کنید. فوتبال اصلا وضعیت خوبی ندارد. 

سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون۱
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پربحث
پرطرفدارترین