آهن ملل
اصفهان آهن ۱
فارکس
فارکس
پرونده ویژه
۲۰ روز گذشت، پرونده فساد در فوتبال چه شد؟
وضعیت نابسمان فدراسیون فوتبال؛ هیچ مسئول رده بالایی ندارد

۲۰ روز گذشت، پرونده فساد در فوتبال چه شد؟

فدراسیون در منگنه مشکلات؛ سکوت عجیب مدیران فدراسیون فوتبال
از بحران زمین و چالش (VAR) تا پرونده فساد، هیات‌رئیسه از هم پاشیده و تیم ملی نامحبوب!

فدراسیون در منگنه مشکلات؛ سکوت عجیب مدیران فدراسیون فوتبال

ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۵۸۰۳۸۹

تصمیم جنجالی فدراسیون فوتبال؛ خشم پرسپولیس و رضایت استقلال و سپاهان

تصمیم جنجالی فدراسیون فوتبال؛ خشم پرسپولیس و رضایت استقلال و سپاهان
اقدام اخیر فدراسیون فوتبال در خصوص سقف بودجه با واکنش‌های زیادی مواجه شده است.
۱۰:۳۷ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
وانانیوز|

فدراسیون فوتبال شب گذشته (چهارشنبه) سرانجام تصمیم به افزایش سقف بودجه تیم‌های آسیایی گرفت تا این تیم‌ها مشکلی برای ثبت قرارداد بازیکنان خود نداشته باشند. با تصمیم فدراسیون فوتبال مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به سقف بودجه ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس که در لیگ نخبگان حضور دارند اضافه شده و سقف بودجه تراکتور و سپاهان که در لیگ قهرمانان هستند هم یک میلیون دلار افزایش یافته است. این مبالغ مربوط به درآمدهایی است که تیم‌های آسیایی از حضور در مسابقات باشگاهی قاره می‌توانند کسب کنند. فدراسیون فوتبال در شرایطی تصمیم به افزایش مبلغ سقف بودجه گرفته که از مدت‌ها قبل بحث‌های زیادی در این خصوص وجود داشت و این موضوع حالا جنجال بزرگی به راه انداخته است.

تایید فدراسیون فوتبال برای افزایش سقف بودجه

جمشید نورشرق، رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال در خصوص افزایش سقف بودجه ۴ تیم حاضر در مسابقات آسیایی گفت: «بر اساس بند ۷ دستورالعمل ابلاغی مقرر شده بود که ۱۰۰ درصد درآمدهای حاصل از پاداش کنفدراسیون فوتبال آسیا یا درآمدهای حاصل از لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۵-۲۰۲۴ قابلیت اضافه شدن به سقف بودجه را داشته باشد.تصمیم اخیر منجر به این موضوع گردید که تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان آسیا به میزان ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار (حدود ۸۸ میلیارد تومان) و تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا هستند، به میزان ۱ میلیون دلار (حدود ۶۰ میلیارد تومان) از محل پاداش‌هایی که در طول مسابقات دریافت خواهند کرد، به سقف بودجه‌شان اضافه می‌شود.»

خشم پرسپولیسی‌ها از اقدام فدراسیون در آخرین روزهای نقل‌وانتقالات

باشگاه پرسپولیس از مدت‌ها قبل مخالفت خود با افزایش مبلغ سقف بودجه را اعلام کرده بود و حالا بزرگ‌ترین شاکی اقدام اخیر فدراسیون فوتبال است. این باشگاه مدعی است از ابتدای نقل‌وانتقالات در مسیر رعایت کردن قانون سقف بودجه گام برداشته و به همین خاطر چند بازیکن خود مثل دانیال اسماعیلی‌فر، مهدی ترابی و حتی علی نعمتی را از دست داده است. درویش پیش از این هم در واکنش به درخواست دیگر تیم‌ها برای افزایش سقف بودجه گفته بود که تنها در صورتی با این موضوع موافقت می‌کند که نقل‌وانتقالات از ابتدا آغاز شود و نفرات جداشده به پرسپولیس برگردند. مدیرعامل پرسپولیس دیشب هم واکنش تندی به تصمیم لحظه‌آخری فدراسیون فوتبال نشان داد و حالا بابت جدایی ستارگان تیمش بیش از قبل تحت فشار قرار خواهد گرفت. درویش از مدت‌ها قبل هم بابت جدایی چند بازیکن اصلی و ناکامی در جذب نفرات جایگزین مورد انتقاد هواداران قرار گرفته بود و حالا شرایط برای او می‌تواند سخت‌تر شود.

 

یکی از انتقادات پرسپولیسی‌ها از فدراسیون فوتبال این است که اگر قرار بوده به تیم‌های آسیایی کمک شود، باید یک سهمیه از دست رفته این هم برگردانده می‌شد یا مثلا نام اوستون اورونوف هم در لیست زیر ۲۵ سال قرار می‌گرفت. اتفاقاتی که باعث شده سرخپوشان به شدت از تصمیمات فدراسیون عصبانی شوند و این جنگ احتمالا در روزهای آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

رضا درویش پس از مشخص شدن افزایش سقف بودجه به سایت آنا گفت: «از روز اول ما مخالف این قانون بودیم اما چون فدراسیون تصمیمش را گرفته بود ما هم این موضوع را پذیرفتیم. وقتی فدراسیون توانایی حراست از قانونی که خودش آن را تصویب کرده ندارد چرا برای اجرای آن زور می‌گوید؟ من مخالف افزایش سقف نبودم بلکه مخالف بی‌قانونی بودم و به خاطر رعایت این قانون ۳ ستاره تیم خود را از دست دادم و مورد حمله هواداران تیمم قرار گرفتم. این خیانت به فوتبال تا ابدالدهر بر پیشانی این فدراسیون می‌ماند. کسانی که قانون می‌گذارند و بعد همان قانون را می‌شکنند از نظر اخلاقی وجاهت حضور در انتخابات آینده فدراسیون فوتبال را ندارند. اگر قرار به همدلی با تیم‌های آسیایی است چرا اورنوف در لیست زیر ۲۵ قرار نگرفت و سهمیه ششم مشخص نشد؟ این قانون‌شکنی امشب فدراسیون از پیشانی آن‌ها پاک نخواهد شد.»

 

ثبت قرارداد ۳ ستاره جدید سپاهان

در میان تیم‌های مدعی باشگاه سپاهان در این مدت بیش از هر تیم دیگری به خاطر قانون سقف بودجه با چالش مواجه شده بود. طلایی‌پوشان به خاطر پر شدن سقف بودجه نتوانستند در ۳ هفته ابتدایی لیگ برتر از مهدی لیموچی، استیون انزونزی و ابوبکر کامارا استفاده کنند و حتی به دنبال فروش بعضی بازیکنان خود مثل رضا اسدی بودند تا بتوانند قرارداد خریدهای جدید را ثبت کنند. با این حال پس از افزایش یک میلیون دلاری سقف بودجه سپاهان، قرارداد ۳ ستاره جدید این تیم هم ثبت شد و آن‌ها مشکلی برای حضور در دیدارهای بعدی نخواهند داشت. سپاهان فصل قبل هم بابت پر شدن سقف بودجه‌اش با چالش‌های زیادی مواجه شد و حتی در مقطعی فدراسیون فوتبال ۴ امتیاز این تیم را هم کسر کرد که البته در نهایت با رای کمیته استیناف این امتیازات برگردانده شد. در ادامه هم بحث محرومیت ۶ بازیکن پیش آمد که در مقطع پایانی نیم‌فصل اول آسیب زیادی به نتایج سپاهان وارد کرد.

 

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد سپاهان بیش از هر تیم دیگری از تصمیم فدراسیون فوتبال سود برده و توانسته مشکلات خود را حل کند. البته استقلال هم در روزهای اخیر قرارداد چند بازیکن خود را ثبت کرده و این روزها به‌دنبال امضای قرارداد با نفراتی چون کریم انصاری‌فرد و منتظر محمد است.

چرا زودتر این تصمیم را نگرفتید؟

فدراسیون فوتبال دلیل این تصمیم دقیقه نودی را کمک به تیم‌های آسیایی اعلام کرده ولی مشخص نیست چرا زودتر چنین تصمیمی اتخاذ نشد تا نمایندگان ایران در آسیا بتوانند با خیال راحت بازیکن بخرند. در شرایط فعلی به جز ۴ تیم آسیایی، هزینه دیگر تیم‌های لیگ برتری اصلا به سقف بودجه نمی‌رسد و این قانون از همان ابتدا هم با هدف تعدیل هزینه‌های ۴ تیم مدعی استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور تصویب شده بود و این افزایش سقف کلیت قانون سقف بودجه را هم زیر سوال می‌برد.

در این مدت جلسات زیادی هم در خصوص افزایش آن تشکیل شد که هیچکدام به نتیجه نرسید که دلیل اصلی آن هم مخالفت باشگاه پرسپولیس بود. اگر فدراسیون فوتبال از همان ابتدا یا حتی یک ماه پیش چنین تصمیمی می‌گرفت، تا این حد جنجال به وجود نمی‌آمد ولی افزایش سقف بودجه چند ساعت قبل از ارسال لیگ آسیایی و یک هفته قبل از اتمام نقل‌وانتقالات کمی عجیب و دور از انتظار بود.

 

 

سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون۱
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پربحث
پرطرفدارترین