آهن ملل
اصفهان آهن ۱
فارکس
فارکس
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل

ایران امسال در تولید گندم خودکفا شد

ایران امسال در تولید گندم خودکفا شد
مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی از صفر شدن واردات گندم خبر داد و گفت: با توجه به حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم و این مهم برای سال زراعی آینده نیز تداوم خواهد داشت.
۱۵:۲۴ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳
وانانیوز|

به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی در نخستین نشست ستاد زراعت کشور از اجرای موفق طرح خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال زراعی گذشته خبر داد و بر تداوم تولید این محصول راهبردی در سال زراعی جدید ابراز امیدواری کرد.

وی تصریح کرد: در دهه 90 و سال‌های 1400، 1402 و 1403 به خودکفایی رسیدیم که در این سال‌ها میزان اختصاص کود و استفاده از بذور اصلاح شده بیشتر بوده است.

سهرابی با تاکید براینکه تولید گندم از 9 میلیون تن در سال 1400 به 15 میلیون تن رسیده‌ است، گفت: به دلیل مصرف متعادل کودهای شیمیایی، توسعه سامانه‌ های نوین آبیاری، افزایش مصرف بذرهای اصلاح شده، افزایش سطح کشت‌های مکانیزه و شرایط اقلیمی بوده است.

وی افزود: این افزایش تولید را مدیون طرح جهش تولید در دیمزارها هستیم به طوری که واردات گندم از هفت میلیون تن در سال 1400 به صفر رسیده است و مصرف کودهای پتاسه از 62 هزار تن در سال 1400 به 207 هزار تن رسید.

مجری طرح گندم اظهار داشت: قیمت گندم امسال به 20 هزار و 500 تومان رسید که این افزایش قیمت باعث تداوم خودکفایی خواهد شد.

وی ادامه داد: 11 میلیون و 983 هزار تن خرید تضمینی گندم انجام شده است که خوزستان، کردستان و گلستان سه استان برتر در این زمینه هستند.

سهرابی با بیان این که باید به تولید گندم دوروم در کشور توجه شود، گفت: این نوع گندم در زمینه تنش‌ها، تغییرات اقلیم و آفات مقاوم است.

وی افزود: بنیاد ملی گندمکاران باید در تمام جلسات مربوط به گندم استان‌ ها حضور داشته باشد و باید از ظرفیت‌ های این بنیاد استفاده شود تا بتوانیم به خودکفایی 105 درصدی در پایان برنامه پنج ساله هفتم توسعه برسیم.

انتهای پیام/

 
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون۱
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پربحث
پرطرفدارترین