آهن ملل
اصفهان آهن ۱
فارکس
فارکس
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۵۸۵۳۰۲

وعده رفع فیلترینگ فقط برای انتخابات؟

وعده رفع فیلترینگ فقط برای انتخابات؟
انتظاری که جامعه از آقای پزشکیان دارد، تحقق وعده ایشان مبنی بر رفع فیلترینگ است و با توجه به شناختی که بنده از ایشان دارم معتقدم حتما به شعارشان پایبند خواهند بود و این موضوع را فقط به عنوان یک استراتژی انتخاباتی مطرح نکردند.
۱۴:۲۰ - ۱۹ مهر ۱۴۰۳
وانانیوز|

خود ایشان باور دارند که این نحوه فیلترینگ نه تنها تناسبی با شان مردم ایران ندارد بلکه نگرانی های امنیتی برای مملکت ایجاد می‌کند و راه را برای کاسبان فیلترینگ باز می کند؛ مانند گردش مالی حدودا ۵۰ هزار میلیاردی فیلترشکن‌ها.

مضاف بر اینکه همین الان هم که مردم از فضای مجازی استفاده می‌کنند، هزینه‌ها بالا رفته و این اتفاق عملا مطلوب نیست.

آنچه در سخنان وزیر محترم ارتباطات و  بحث های شورای عالی فضای مجازی مطرح می‌شود، این نگرانی را ایجاد می‌کند که مبادا همان برنامه های دولت قبل به انواعی مختلف ادامه پیدا کند، به عنوان مثال در شرایط خاص امنیتی بسیاری از کشورها، مقداری محدودیت ایجاد می‌کنند ولی متناسب با رفع آن شرایط، طبعا آن محدودیت های اعمال شده هم باید برطرف شود. 

اما مهم این است که اخیرا بحث های مبنی بر مدیریت هوشمند فضای مجازی مطرح می‌شود، به این صورت که دسترسی ها به افراد خاص داده می‌شود که این اتفاق عملا با شان مردم ایران در تضاد است. بنده معتقدم که با این نحوه فیلترینگ و مسدودسازی پلتفرم های فضای مجازی مانند اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و دیگر برنامه ها، بسیاری از مردم که در حوزه کسب و کار آنلاین و یا مشاغل خانگی مشغول به کار هستند، دچار چالش شده اند و اگر بخواهیم با عناوینی مانند مدیریت هوشمند، یکسری دسترسی های خاص به برخی افراد بدهیم عملا همان روال گذشته ادامه پیدا می‌کند.

این موضوع که دولت بخواهد فیلترشکن ها را به دو صورت غیرقانونی و قانونی تقسیم‌بندی کند، هیچ نکته جدیدی را ایجاد نمی‌کند و هیچ همخوانی با شعارهای آقای پزشکیان در زمان انتخابات ندارد. این رویکرد فقط راه را برای کاسبان فیلترینگ و افرادی در این گردش مالی ۵۰ هزار میلیاردی بهره‌مند هستند باز می‌کند.

 هیچ جای دنیا دسترسی به محتوای مستهجن بدون محدودیت نیست و همه مردم هم قبول دارند که چنین دسترسی هایی ممکن است بنیان های اخلاقی را نابود کند. اما اینکه خودمان در پلتفرم های فضای مجازی بدون محدودیت حضور داشته باشیم ولی مردم برای اینچنین دسترسی هایی دچار محدودیت باشند، نقض غرض است و حتی اخلاقی هم نیست و به دور از شان مردم ایران است.

این نحوه رفع فیلترینگ باید متناسب با شعاری که جناب آقای پزشکیان مطرح کرده اند جلو برود و انتظار می‌رود که وزیر ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی در این حوزه اقدامی موثر را دنبال کنند. البته این بحث هایی هم که اخیرا مطرح شده و بنده به بخشی از آن اشاره کرده‌ام، به نوعی توجیه‌گر تداوم فیلترینگ است که ملت ایران مطلقا آنرا نخواهند پذیرفت.

*نماینده ادوار مجلس

۲۷۲۱۹

ارسال نظر
رپرتاژ تریبون۱
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پربحث
پرطرفدارترین