آهن ملل
اصفهان آهن ۱
فارکس
فارکس
ایرانسیل

شاه‌راه بازگشت بورس مشخص شد / حال بازار فقط با تزریق پول خوب می‌شود؟

شاه‌راه بازگشت بورس مشخص شد   حال بازار فقط با تزریق پول خوب می‌شود؟
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اثر تنش‌های منطقه بر بازار سرمایه به حدی نیست که بتواند بورس را سراسر منفی کند. در خصوص ریشه‌یابی مشکلات بازار، باید متغیرهای بنیادی را بررسی کنیم.
۱۴:۵۹ - ۲۸ مهر ۱۴۰۳
وانانیوز|

بهنام صمدی کارشناس ارشد بازارهای مالی در خصوص علت‌های تاثیرگذار بر شاخص منفی گفت: در ظاهر تاثیرگذارترین پارامتری که بازار را وارد روند نزولی کرده است، تنش‌های منطقه و ریسک‌های سیستماتیک است. اما عوامل بنیادی دیگری وجود دارد که بازار را به انزوا رانده است. به عنوان مثال نرخ بهره بالا که در راستای سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی است، تامین مالی بنگاه‌ها و حتی دولت را با مشکل مواجه کرده که کسری بودجه و وضعیت کنونی بازار سرمایه نیز ماحصل همین سیاست‌ها است. 

مشکلات بازار سرمایه یکی دوتا نیست!

بهنام صمدی در ادامه سایر عوال تاثیرگذار بر بازار سرمایه را برشمرد و گفت: علاوه بر نرخ بهره بالا و تنش‌های منطقه‌ای، گزارش‌های ۳ ماهه تابستان در راه است که به علت قطعی برق قطعا گزارش‌های خوبی نخواهیم دید.

مدیریت تابلو نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار است. سازمان بورس هیچ اقدامی در خصوص بازگشت پویایی به بازار انجام نداده‌است. به چه دلیلی دامنه نوسان به ۳ درصد افزایش یافت؟ مگر عللی که دامنه نوسان به ۱ درصد محدود شد تغییر کرد که مجددا دامنه را افزایش دادند؟ همچنین افزایش دامنه نوسان با انتشار اوراق دولتی مصادف شد که شائبه روان‌سازی نقدینگی حقوقی‌ها را برای خرید اوراق مخابره کرد.

مگر بازار ارزنده نیست؟

صمدی در خصوص ارزندگی بازار نیز گفت: ارزندگی را نقدینگی تعیین می‌کند. با توجه به مشکلات ریز و درشتی که به آن‌ها اشاره شد، هیچ سیگنال عملی از سازمان بورس مخابره نمی‌شود که واضحا افزایش نقدینگی و ارزش معاملات نیز رقم نخواهد خورد. صحبت‌های هر روز وزیر اقتصاد فقط جنبه حرف درمانی دارد چرا که اثرات آن در تابلو به هیچ عنوان قابل رویت نیست. دولت همیشه مدعی است که چرا باید منابع بیت‌المال در بازار سرمایه مصرف شود؟ اما همان دولت هزاران میلیارد پول و نقدینگی را به بانک‌های ناتراز تخصیص می‌دهد و آن‌ها ناترازتر هم می‌شوند. پول بیت‌المال برای تخصیص به بانک‌ها ایرادی ندارد اما برای بازار سرمایه شدنی نیست؟

این درحالی است که در همه‌جای دنیا زمانی که بازار دچار چالش‌های جدی و تحمیلی نظیر ریسک‌های سیستماتیک است، حمایت‌های دولت و بانک مرکزی فعال می‌شوند. این بازار با ۵ همت می‌تواند برگردد که آن تزریق منابع نیز دریغ می‌شود.

صمدی در آخر با ذکر دو نکته صحبت‌های خود را جمع بندی کرد و گفت: انتظار حمایت و تزریق نقدینگی از صندوق‌ها نیز نباید وجود داشته باشد. علی‌رغم این‌که حدنصاب خرید سهام توسط صندوق‌های درآمد ثابت افزایش یافته است، اما به واسطه ماهیت کم ریسک بودن این صندوق‌ها به نظر می‌رسد وزن سهام خود را افزایش ندهند. سایر صندوق‌ها هم به علت افزایش حجم ابطال آن‌ها، در قسمت فروشنده ظاهر می‌شوند که حال خراب بازار تشدید می‌شود.

تنها نکته مثبت این روزهای بازار سرمایه، افزایش تدریجی نرخ دلار نیما است که اثرات آن نیز بر بورس با یک تاخیری منعکس می‌شود.  در آخر باید گفت که فقط پول حال این بازار را خوب می‌کند.

ارسال نظر
رپرتاژ تریبون۱
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پربحث
پرطرفدارترین